السلام عليكم....

Little devil is speak out

aku...ekin...dan...

Tuesday, November 1, 2011

Penghujung Chenta

Bile kite nyalakan lilin,cube tengok,samada baying-bayang ikut arah pergerakkan api atau sebaliknya? Double meaning,tp aku pretty sure soalan yg diberi itu pasti ada klise semacam,jadi aku tarik nafas lalu menjawab, “baying-bayang ikut arah api la,betul x ?”, “yup,right,jadi life kite nie camne?”,erkh…maksud? Blur la….He grins and continue his words, “maksudnya,life kita ni kena ambil akhirat so dunia akan follow,mcm lilin tu,lilin tu ialah life kita,api ialah akhirat dan baying-bayang ialah dunia,…”.Again,he continue his lecture,and I feel like I was little girl listen to father word,sometime nodded and sometime shake my head if doesn’t get the clue. Dia pula terus berkata-kata dengan syarahannya,kadang-kadang akan selitkan beberapa hadis untuk menguatkan lagi syarahannya.Kadang-kadang aku sendiri rasa tercabar dengan kata-katanya,sukar untuk aku menyangkal pendapatnya,terutama bab agama,pasti akan kalah.Walaupun intelektual kami memang jauh berbeza,tapi dia tetap mengagumi aku,terlalu banyak pengalaman hidup dia berbanding aku.Pengalaman hidup yang banyak member kepuasan dunia berbanding akhirat.

Masih segar lagi bagaimana dia begitu tegas mengatakan dia pasti akan mengutamakan kawan-kawan dia daripada family dia sendiri.Katanya dia memperolehi kasih sayang dari kawan-kawan bukan daripada family.Dalam rangkingnya,kawan-kawan is on the top,follow by mama,abah,adik beradik then baru yang lain-lain.Aku terkesima dalam diam,hati aku berkata-kata, “aku ni rangking ke berapa ?”,aku mula fikir yang bukan-bukan.Baru 6 bulan kami bersama tapi dah macam-macam ujian.Mengadu nasibkah aku ini ?,Jauh sekali bukan mengadu tetapi meluahkan emosi yang membara.UJIAN.

Baru-baru ini,dia meminta pendapatku lagi tepat meminta izinku.Mahu berjumpa dengan bekas tunang,mahu mengambil kembali surat,dokumen dan yang paling penting wang hantaran.Begitu terperinci dia memberi alasan-alasan yang munasabah.Aku diam.Lunch waktu itu menjadi hambar.Senang aku memberi jawapan padanya, “walau apa-apa pun alasan,jawapan is NO,TAK BOLEH jumpa,ok”,dia senyap,mengangguk mendengar arahan dictator ini.Pulang sahaja kerumah,aku meminta pandangan ibu,bising ibu aku,kata ibu, “kamu tak de hak nak halang dia jumpa,kamu bukan ada ikatan sah dengan dia”.Pening.Serabut.Itu lah aku alami.Jadi dengan berat hati,aku merelakan dia untuk berjumpa,namun dia jumpa atau tidak,itu diluar pengetahuan aku.No comment.Lewat petang,dia cuba menghubungiku,namun tidak dapat kerana aku sedang dalam discussion.Hanya sms sahaja yang aku dapat, “Sayang ayg sgt2 tau,B nak g Hospital Serdang,ayg la semangat B,thnx ayg,doakan B slalu dan ingat B na..”

Bagiku dia terlampau jujur,semua perkara dia lakukan,pasti akan berterus terang,tidak kira la samada benda jahat mahupun tidak,semua akan dijelaskan kepadaku.Kelebihannya ialah jujur,namun jika disalah erti seperti dia sedang mengadu susah padaku.Perasaanku mula goyah,aku faham dan sedar yang masing-masing ada komitmen dan tanggung jawab.Jujur aku katakana,hubungan ini sudah mencecah 6 bulan,tapi belum sekali kami keluar pada hari minggu.Hanya lunch sahaja,mungkin sebab ekonomi,aku mula mengerti.Tak puas hati.Aku dan dia berbincang,terutama bila berada dijalan buntu,pasti akan berbincang.Tetapi,makin kerap kami berbincang,makin kerap bercanggah pendapat.Adakah ini menunjukkan hubungan kami ada masalah atau ia merapatkan lagi.Gusar.

No comments:

Post a Comment