السلام عليكم....

Little devil is speak out

aku...ekin...dan...

Thursday, March 10, 2011

Agensi W60 (Ungku Sharin ) Consultancy


Selepas bape bulan baru la aku nak cite ape yg aku buat after grad,hehe..Actually,aku stat keje lpas 1 mgg after grad,aku keje jadi Amlife Insurance Consultant.Masa aku kena interview ngan UM aku@Abg Eddy,aku terus jatuh cinta ngan duit comission,selepas berpikir-pikir,aku trus amek job tu,walaupun sume family member aku katakan "TIDAK",tapi aku yang degil macam batu stone cold amek j job tu,truskan juga,bagi aku lantak la,peduli apa aku,bukan ko kasi aku duit pun,hoho.

Jadi bermula la aku sebagai consultant nie,awal-awal aku keje,1'st day aku masuk keje....

Situasi (tengah hari,bulan puasa....meeting)

"owh,awal sampai",..padahal time tu kul 3 lebih apa,aku pun juz tersengih-sengih j la,bajet mesra..
upacara berkenal-kenalan
"hi,sy syauqi" ade sorang mamat nie hulur tgn kat aku,dlm ati..(poyo nyer mamat nie),trus aku hulur tgn kat org sebelah dia,iaitu iwan(dia ni abg aku,hehe),UM aku lak terus tegur.."ha,kat sini kena salam,xley x salam",aku pun angguk je la..kena dgr cakap beb,hehe..pastu stat la bersalam dgn dgn staff yg lain,terkejut beruk aku rupenyer ada meeting..lepas abes meeting..rupenyer jamuan berbuka reramai..aku pun nak xnak join la skali..hehe

Situasi lain...(Proses Pembelajaran)
Aku kena blajar wat phone call dulu before nak set appointment...

Dialogue:

"Assalamualaikum,maaf menganggu..boleh saya bercakap dengan "nama prospek",saya shiekin dari Amassurance,tujuan saya call nie,nak set appointment dgn "Encik /Cik /Puan " untuk mendapatkan feedback dr pihak "Encik/Cik/Puan",sebab sekarang nie Amassurance sedang menaik taraf mutu perkhidmatan,jadi saya nak share produk dari Amassurance yang memberi banyk benefit kepada "Encik/Cik/Puan",jadi kalo x keberatan boleh saya berjumpa esok hari pukul"....." di tempat ".....".

Bile da set appointment,boleh la kite jumpe prospek dan wat presentation kat prospek tentang produk Amassurance.

Sesi presentation dgn prospek:

1.Rappo (korang kena friendly,build the relationship wif prospect)
2.Fact Finding
3.Presentation pun bermula...
4.End of presentation..tanya soalan,cepu cemas..hehe


Bile da selesai dgn presentation tu,kite kena la Follow up balik dgn prospect nak tau apa decision diaorg tu..

Itu la kerja aku..relax abes..xde basic salary sume based on comission..hehe..sukati la nak masuk opis kul bape,nak cuti bape lame pun,xkesah,mmg bes agensi nie,lagipun comission korang x kena potong cam stgah agensi lain yg potong half comission,pahtu agensi aku x perlu bayar pun nak dtg B.O.P,siap ade elaun lagi,plus dgn culture yg brotherhood,mmg bes la,hehe

nie gamba-gamba ngan dak W60 ;-



dari kiri :abg fares (staff amassurance),kecik dan abg aku,iwan ;)


aku ngan kecik ngah jaga booth kat UPM,hehe

aku ngan UM aku @ Abg Eddy ^,^ v

*nnt aku update lagi,hehe....skg nie aku cam suke bangat lagu nie..sbb chorus nyer...apa pun yg terjadi,aku akn selalu ada di sisimu..cuz evthg goin to be ok"



No comments:

Post a Comment